2015/10/31

Juletre i oktober

Oktober nærmer seg slutten og tiden er inne for å kle seg ut som noe helt annet enn det man egentlig er. Jeg er ute i siste liten i år også. Fjorårets spontane idè om å være søppel på Halloween er oppbrukt og kastet. Alternativene som gjenstår er ikke mange, og enda færre henger det i skapet.

En stund ser det ganske håpløst ut. Men innerst i skapet, nederst i en kasse og nesten glemt ligger det som skal bli kveldens antrekk. Juletrekjolen. Den grønne og glitrende kjolen har vært med på hvert bidige flyttelass siden den ble sydd om og brukt første gang på en munter julefest. Jeg var sikker på at den en dag ville komme til nytte igjen. I seks lange år har den ventet på en ny anledning til å glitre. Dette er dagen.

I løpet av kvelden snubler jeg i en busk, som viser seg å være en venninne. Det vrimler av pirater, og hekser, engler, klovner og andre udefinerbare skikkelser. En presang er ute og vandrer, men han får ikke ligge under mitt tre. Etter en kort aften på vift gjennom to kommuner viser det seg å være nok. Antrekket lukter smått av mugg og etterlater seg et fint spor av sølvstjerner og dryss der jeg går. Tidens tann og brutal lagring har satt sitt preg. Det kan se ut som om juletrekjolens glansdager (!) er over, for godt.

Neste år skal jeg være kortstokk.

Veien hjem en oktobernatt

Et siste glimt av juletrekjolen (og rotet som oppstod under letingen av den)



2 kommentarer:

  1. Kortstokk - ja, så ikke helt den komme, men er veldig spent på hvordan du gjør det ;-)

    SvarSlett
  2. Hahaha! Kortstokk er jo utrolig kreativt og juletre for den del, det kunne jeg aldri ha kommet på! Kledde meg ikke ut i år, men neste år tror jeg at jeg må! :D
    sv: Ja, jeg har kun kjøpt 4 ting som er klær på nett hittil, det var en som var for liten, resten passer eller er litt forstort, men hører som regel oftest med andre om ebay da jeg er medlem på facebook, og da får man tips, så det er der jeg hører først før jeg kjøper klær, bortsett fra den som var liten :) Man gambler mye når man handler klær, det gjør man ;o

    - Heleneksk.blogg.no

    SvarSlett